Gelecek Enerjimizde Saklı

PTF: MWh / TL 3.106,27 +4,41%
Güneş: MWh 32.078,54 -2,61%
Rüzgar : MWh 43.220,63 -36,61%
Akarsu ve Baraj:
MWh
206.935,86 +11,00%
Kömür:
Metrik Ton / USD
107,50 +3,73%
Doğalgaz (TTF):
(MWh) / EUR
32,90 -0,58%
Petrol:
Varil / USD
66,74 -0,09%
PTF : MWh / TL 3.106,27 +4,41%
Güneş : MWh 32.078,54 -2,61%
Rüzgar : MWh 43.220,63 -36,61%
Akarsu ve Baraj:
MWh
206.935,86 +11,00%
Kömür:
Metrik Ton / USD
107,50 +3,73%
Doğalgaz (TTF):
(MWh) / EUR
32,90 -0,58%
Petrol:
Varil / USD
66,74 -0,09%
Bu yazıyı paylaş: Facebook Twitter LinkedIn
2025’te Elektrikli Araç Satışlarının Küresel Yükselişi

1. Elektrikli Araç Satışlarında Rekor Büyüme

Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), 2025 yılında dünya genelinde satılan her dört araçtan birinin elektrikli olacağını öngörüyor. Küresel elektrikli araç (EV) satışları, 2024’te 17 milyonu aşarak %20 pazar payına ulaştıktan sonra, 2025’te 20 milyonu geçmesi bekleniyor. İlk çeyrekte %35’lik bir artış kaydeden EV satışları, ekonomik belirsizliklere rağmen güçlü bir büyüme sergiliyor. Bu yükseliş, otomotiv sektöründe elektrifikasyonun hızlandığını ve fosil yakıtlı araçlara olan bağımlılığın azaldığını gösteriyor.

2. Büyümenin Arkasındaki İtici Güçler

Elektrikli araç satışlarındaki artış, devlet teşvikleri, sıkı emisyon düzenlemeleri ve teknolojik gelişmelerle destekleniyor. Çin, uygun fiyatlı modeller ve güçlü yerel üretim sayesinde küresel satışların yaklaşık üçte ikisini oluşturuyor. Avrupa’da sıfır emisyonlu araç (ZEV) zorunlulukları, özellikle İngiltere’de büyümeyi teşvik ederken, Asya ve Latin Amerika’da %60’a varan satış artışları dikkat çekiyor. Ancak, ABD’de yeni tarifeler ve teşviklerin geleceğine dair belirsizlikler, büyüme hızını etkileyebilir. Buna rağmen, EV’lerin işletme maliyetlerinin düşük olması, talebi canlı tutuyor.

3. Bölgesel Farklılıklar ve Çin’in Liderliği

Çin, 2024’te 11 milyon EV satışı ile küresel liderliğini sürdürdü ve dünya üretiminin %70’inden fazlasını elinde tutuyor. Ülkede satılan elektrikli araçların üçte ikisi, teşvikler olmadan bile geleneksel araçlardan daha ucuz. Avrupa’da satışlar 3 milyon adetle sabit kalsa da, İngiltere Almanya’yı geçerek bölgenin en büyük bataryalı elektrikli araç pazarı oldu. ABD ve Kanada’da satışlar %9 artarak 1,8 milyona ulaştı, ancak büyüme Çin’e kıyasla daha yavaş. Norveç, %90’ın üzerinde EV pazar payıyla dünya lideri konumunda.

4. Uygun Fiyat ve Rekabet Avantajı

Elektrikli araçların artan uygunluğu, satışların temel itici gücü haline geldi. Çin’de EV’ler, içten yanmalı motorlu araçlarla fiyat açısından rekabet ederken, Avrupa’da (örneğin, Almanya’da) hala %20 daha pahalı. Ancak, EV’lerin yakıt ve bakım maliyetleri, Avrupa’da geleneksel araçlara kıyasla yaklaşık yarı yarıya daha düşük; bu, petrol fiyatları 40 dolar/varil olsa bile geçerli. Çinli üreticilerin uygun fiyatlı modelleri, özellikle Asya ve Latin Amerika’da ihracatı artırarak küresel pazarda rekabeti kızıştırıyor.

5. Gelecek Öngörüleri ve Sektörel Etkiler

IEA, 2030’a kadar küresel araç satışlarının %40’ının elektrikli olacağını tahmin ediyor, bu da otomotiv sektöründe köklü bir dönüşüm anlamına geliyor. Elektrikli kamyon satışlarının %80 artması ve şarj altyapısının genişlemesi, EV’lerin ticari alanda da yaygınlaşacağını gösteriyor. Türkiye gibi gelişmekte olan ekonomiler, uygun fiyatlı modeller ve teşviklerle bu trende katılabilir. Ancak, şarj altyapısının geliştirilmesi ve ham madde tedarik zincirindeki zorluklar, büyümenin sürdürülebilirliği için kritik. Elektrikli araçlar, enerji geçişini hızlandırarak karbon emisyonlarını azaltmada kilit bir rol oynayacak.

 

 

Diğer Haberler